Má Figma pro designera smysl?

Tento týden konečně píšu o nástroji Figma, který je skvělým startem pro začínající designéry díky tomu, že je zadarmo a není potřeba mít Mac. Figma je opomíjeným konkurentem programů jako je Photoshop nebo populární aplikace Sketch, která je stále dostupná pouze pro systém Mac OS.

loga
Tohle je Figma!

Proč Figma?

Začal jsem používat Figmu, poté co mi přestal stačit Illustrator a před tím Photoshop. Problém těchto dvou aplikací je, že jsou určené pro všechny designéry a způsoby kreslení. Návrh rozhraní a aplikací vyžaduje odlišný přístup a flow i když lze dojít ke stejnému výsledku, nástroje od Adobe pro tyto případy nezkrátí čas.

Díky tomu, že je Figma směřována hlavně na navrhování digitálních produktů má dobře vyladěné postupy a lze práci urychlit a zjednodušit. Pro uživatele Windows se jedná o spásu a podařenou náhradu za zmíněný Sketch. Zároveň je vlídný díky tomu, že je stále zadarmo.

Co Figma umí?

Figma je vektorový editor, který zná velikosti všech nejčastěji používaných zařízení využívá nekonečné plátno, na které lze umisťovat pojmenovaná plátna s jakoukoliv velikostí. Z opakujících se prvků můžeme vytvořit komponenty. 

Co je komponenta? – jedná se o část, která se může často opakovat také v menších obměnách, ale stále nějakým způsobem zachovávající formu. Ty lze ukládat do knihovny pro opětovné použití a zachování konzistence. Obrázek níže.

obrázek knihovny s prvky
Využití knihovny

Další možností jakou moc mají komponenty je jejich úprava. Představme si situaci, kdy máme prvek který bude použit na více místech, ale v některých případech potřebujeme, aby měl své specifické vlastnosti. Upravíme jen ten prvek, když nás napadne, že všechny prvky potřebují být jinak upravíme hlavní komponentu a ostatní kopie po ní tuto vlastnost sami zdědí. Ukázka na obrázku.

dědění textu
dědění komponent – zdroj https://medium.com/@tomjohndesign/you-are-going-to-switch-to-figma-351dc05c9a33

Někdo může namítat, že se nejedná o čistou aplikaci. Všechna práce se odehrává na cloudech. Z toho plyne nevýhoda, pokud nemáte přístup k internetu nic nenavrhnete.

Zároveň z toho plynou i výhody. Je možné pozvat do svého návrhu další uživatele s vámi nastavenými právy pro zobrazení a možností komentovat jednotlivé části, zobrazit si jejich míry, vyexportovat potřebné části nebo editaci, kde se soubor chová jako při úpravě dokumentů na službě Google Drive či Microsoft Word.

Změny s nástupem placeného modelu

Tento měsíc došlo k úpravě a nastavení cen programu s tím, že uživatelům zadarmo bylo odebráno pár možností. Mezi ně patří vytváření Projektů (složek pro soubory), které usnadňovaly práci při vyhledávání. V momentě kdy je vytvořeno hodně souborů, ale nejedná se o nic zásadního.

Další funkce, která omezí hlavně týmy je sdílena knihovna stylu pro vytváření designového systému a neomezené zálohovaní historie úpravy souborů nyní s možností vrácení týden zpět. V placené verzi je stále zachována neomezená doba.

historie souboru
historie

Závěr

Snad Vám to pomohlo udělat si představu o základních možnostech této aplikace a dáte ji šanci. V příštím článku se budu věnovat využití zkratek.

Stránka Figma zde!

Pokud máte nějakou otázku nebo vlastní postřehy napište do komentářů nebo na Twitter @FMastil. Pořád se snažím vypilovat formu jak bych chtěl prezentovat tento blog. 

Zajímavé odkazy pro tento týden

Prototyping, tools, and designers who code: A conversation with Jay Wong of Project Fi

20 Free UX eBooks you must reed

AI Won’t Change Companies Without Great UX

Přeji krásný týden!

Frankie

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *